Marek Walawender

Rozpoczął naukę gry na gitarze pod okiem wuja - Zbigniewa Czerzniewskiego, następnie uczył się w PSM II st. w klasie prof. Marcina Zalewskiego i w Akademii Muzycznej F. Chopina w klasie prof. Ryszarda Bałauszko oraz na kursach mistrzowskich w kraju i za granicą.

Występuje w kraju i za granicą (w Szwecji, Niemczech, Francji, Czechach, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Turcji, Włoszech, Hiszpanii i Meksyku) solo i w zespołach kameralnych. Ma w swoim repertuarze utwory z różnych epok i w różnych stylach, od muzyki renesansowej do współczesnej, oraz tradycyjną muzykę różnych narodów m.in. muzykę hiszpańską, latynoamerykańską, żydowską, cygańską, rosyjską, ukraińską, i polską.

Współpracował także z zespołami jazzowymi oraz piosenkarzami i aktorami (m.in. A.Krzysztoń, E.Geppert, P.Gintrowski, Vistula River Jazz Band, O'Pasaro) jak też z teatrami muzycznymi i dramatycznymi oraz orkiestrami symfonicznymi. Był założycielem i członkiem Kwartetu Gitarowego Fandango, z którym nagrał płytę Carmen (Polskie Nagrania-1987). Jest członkiem zespołu SoloTres wraz z wokalistką Beatriz Blanco i gitarzystą Leszkiem Potasińskim.

Komponuje muzykę na instrumenty solowe i zespoły kameralne a także muzykę teatralną i piosenki. Napisał m.in.: dwa koncerty gitarowe - Koncert na gitarę i małą orkiestrę (premiera na Warszawskim Festiwalu Gitarowym w Studio im.Lutosławskiego w 2007) i Concierto para un Porteno (premiera w S1 w 2011). Fantazję na gitarę i kwartet smyczkowy, muzykę do spektaklu Al. Andaluz do poezji F. G. Lorca (premiera 1998-Teatr Rozmaitości) i balet Camille Claudel-kiojo (premiera 2002-Centrum Sztuki Współczesnej) w choreografii Małgorzaty Matuszewskiej.

Dokonał również setek aranżacji m.in. płyta Inne Światy Antoniny Krzysztoń (Pomaton EMI-1992), program Rodzynki z Migdałami Niny Stiller, większość antologii pieśni sefardyjskich Arvolicos d'Almendra (Universal-2000), pierwsze w świecie opracowanie Pieśni Miłosnych Carla Milanuzijego z 1643 (prawykonane na Festiwalu w Cannie we Włoszech w 1995 wraz z wokalistką Anną Jagielską).Opracowuje także pieśni ludowe na zespoły kameralne z głosem lub na instrumenty. Nagrywał dla radia i telewizji w kraju i za granicą (m.in. Niemcy, Szwecja, Turcja, Hiszpania), jak również brałudział w nagraniach płytowych jako kierownik nagrań i aranżer oraz muzyk studyjny. Dokonał licznych prawykonań utworów znakomitych kompozytorów współczesnych (m.in. Ricardo Mandoliniego, Aleksandra Tansmana, Bartłomieja Budzyńskiego, oraz własnych) a także dawnych (C.Milanuzij). Był wielokrotnie jurorem konkursów muzycznych.

Zajmuje się również działalnością pedagogiczną pracując w państwowych i prywatnych szkołach muzycznych różnych szczebli jako nauczyciel oraz jako konsultant i doradca metodyczny, jak również jako wykładowca na kursach gitarowych, a także z zakresu aranżacji i pracy w zespołach muzycznych.

Powrót